Bron : Schoolit.be –  –Â
![Interactieve borden lager en secundair onderwijs ctouch schoolit Interactieve borden lager en secundair onderwijs ctouch schoolit](https://www.marcelis.be/wp-content/uploads/2024/05/Interactieve-borden-lager-en-secundair-onderwijs-ctouch-schoolit.jpg)
âHet onderwijs heeft nood aan leerkrachten die elkaar inspireren om nieuwe dingen te implementerenâ
De digitalisering van het onderwijs kreeg met Digisprong een boost, voornamelijk met investeringen in laptops en tablets. Schoolit en CTOUCH brachten zes experts uit het onderwijsveld rond de tafel om te praten over het nut en de rol van digitale, interactieve borden in het klaslokaal. Het tweede deel belicht het belang van opleiding en rolmodellen voor de implementatie van nieuwe toepassingen.
Dit artikel is het eerste stuk in een driedelige reeks rond digitale borden. Je vindt alle artikelen terug op deze themapagina.
Panel: Bertien Boon (ICT-coördinator TA Halle), Filip De Pril (directeur ICT GO! Scholengroep Brussel), Joost Dendooven (pedagogisch begeleider Katholiek Onderwijs Vlaanderen, Peter De Deyn (IT-adviseur scholen Broeders van Liefde), Louise Van Lint (verantwoordelijke Google for Education Be-Lux), Rhys Duindam (innovation manager CTOUCH). Locatie rondetafel: RWDM-stadion te Brussel in samenwerking met Marcelis.
De meerwaarde van nieuwe technologie, of dat nu digitale borden zijn of iets anders, wordt pas bereikt wanneer de gebruiker ermee leert werken en de potentiĂ«le kansen ziet om de les te versterken. Tijdens het panelgesprek kwam al snel ter sprake dat een goede opleiding van de leerkracht een absolute voorwaarde is om vernieuwing te verwezenlijken. âLeerkrachten leren nog het meest van collegaâs die al vertrouwd zijn met de nieuwe technologie. Zeker omdat de opleiding vanuit de toestelaanbieders vaak beperkt blijft tot de basis, tot knoppentrainingâ, aldus het panel.
Rol pedagogische ICT-coördinator
âHet mentorschap in de scholen is een belangrijke factorâ, zegt Joost Dendooven. âVolgens mij moeten we in de toekomst de rol van de pedagogische ICT-coördinator anders bekijken. Als je als school gaat groeien naar een nieuw profiel van leerkracht, waar die digitale competenties in de basisdidactiek zijn ingekanteld, dan moet de rol van de pedagogische ICT-coördinator worden herbekeken.â
âTeach the teacherâ, omschrijft Filip De Pril het. Vaak komen leerkrachten uit de lerarenopleiding, zonder de nodige kennis over verschillende digitale middelen die ze ter beschikking krijgen. Duurzame ondersteuning is daarom een factor waar scholen volgens de gesprekspartners nog meer moeten op inzetten. âVeel is op dit moment afhankelijk van de trekkers in de school. Met digitaal sterke mensen kan je die richting uitgaan om leerkrachten (door collegaâs) te laten ondersteunen.â
âTien jaar geleden is zo de pedagogische coördinator ontstaanâ, pikt Peter De Deyn in. âDat waren mensen uit het werkveld die elkaar inspireerden. De technische ITâer was eigenlijk de persoon die alles wist, maar waar ze zich niet aan konden spiegelen. Ondertussen zit de pedagogische ICT-coördinator ook weer een trapje hoger. De beste manier om leerkrachten nieuwe dingen aan te leren, is hem of haar te inspireren door collega-leerkrachten. Vaak is de schrik om iets fout te doen ook al een drempel.â
Angst voor het onbekende
Rhys Duindam legt het begrip artificiĂ«le intelligentie op tafel tijdens het gesprek. âHoe kijken leerkrachten en ICT-coördinatoren tegen dergelijke nieuwe technologieĂ«n en moet de visie van een school niet dringend veranderen door de komst van AI?â, vraagt hij zich af. âWe voelen bij directies en leerkracht op dit punt wel wat weerstandâ, repliceert Bertien Boon.
Veel is op dit moment afhankelijk van de trekkers in de school. Met digitaal sterke mensen kan je die richting uitgaan om leerkrachten (door collegaâs) te laten ondersteunen.
Filip De Pril â Directeur ICT GO! Scholen Brussel
âSommigen zeggen âAI, dat gaan we niet doenâ, alsof ze een keuze hebben. Het fenomeen is aanwezig in de wereld en de school staat in de wereld. Achteruit gaan kan niet. Ze zitten uit angst voor het onbekende nog in de ontkenningsfase. Hopelijk komen ze snel in de tweede fase waarin ze de vernieuwing accepteren en de mogelijkheden ontdekken. Zo moeten ze leren om hun manier van denken om te draaien wanneer ze pakweg ChatGPT gebruiken.â
80-20 principe
Het is een utopie om te veronderstellen dat elke leerkracht helemaal âmeeâ zal zijn met nieuwe toepassingen. Verschillende factoren spelen daarbij een rol. â80 procent van de leerkrachten zijn geen âgeeksâ, ze zijn gebruikersâ, haalde Peter De Deyn hierover al aan in het eerste verslag van het debat. âLeerkrachten willen pasklare antwoorden, het moet direct werken zodat ze hun core business (lesgeven) kunnen uitvoeren.â
Is het aan de pedagogisch ICT-coördinator om elke leerkracht apart op te leiden? âDat is niet realistischâ, vindt Bertien Boon. âLaatst sprak ik met iemand die van de directie de vraag had gekregen om alle leerkrachten apart op te leiden en hun competenties in kaart te brengen. Dan stel ik me de vraag of dat wel de taak is van een school. Moeten we voornamelijk meten en in kaart brengen wat er bij de leerling gebeurt?â
âDe competenties mogen en moeten er zijn. Toen ik vroeger directeur was, bracht ik de digitale competenties van het schoolteam in kaartâ, haalt Joost Dendooven aan. âLeerkrachten die in de eerste fase zaten, kregen een âbuddyâ die hen daarin liet groeien. Als je als school digitaal wil groeien, dan moeten er verwachtingen van de leerkracht zijn. Als ze die competenties onder de knie hebben, zal het effect naar de klasvloer volgen.â
Transformatieproces
Niemand rond de tafel twijfelt aan het nut van professionalisering, ook al kruipt er veel tijd en energie in. âEen transformatieproces, om tot het 80-20 verhaal te komen waarbij 80 procent de digitale competenties goed onder de knie heeft, kan jaren duren. Maar het is absoluut nodigâ, geeft Joost Dendooven aan. âDaar ben ik het mee eens, al denk ik dat we ze vanuit de school meer als groep moeten benaderen rond bepaalde themaâs en onderwerpenâ, aldus Bertien Boon.
âHet opstellen van een beginsituatie is een belangrijke eerste stapâ, zegt Filip De Pril. âVan daaruit kan je het leerkrachtenteam vragen hoe zij het zien. De richting waar de school uit wil is Ă©Ă©n zaak, maar hoe de leerkrachten dat zien is ook belangrijk.â Peter De Deyn pikt hierop in. âOm te weten welke richting je uit wil, moet je weten wat er mogelijk is. En daarom is het van belang om leerkrachten âgoestingâ te doen krijgen.â
(Te) bescheiden Vlaming
Peter De Deyn wijst naar leerkrachten die al vlot werken met nieuwe technologieĂ«n als sleutel tot succes. âZij moeten worden overtuigd om hun âgoede praktijkenâ te tonen aan collegaâs. Wanneer die collegaâs zien hoe eenvoudig, tijdbesparend, of handig een tool is, dan zullen ze sneller goesting krijgen om er zelf mee aan de slag te gaan.â De oplossing is gevonden: elke leerkracht moet vol enthousiasme zijn of haar kennis kunnen tonen, toch?
Leraren die van collegaâs zien hoe eenvoudig, tijdbesparend, of handig een tool is, zullen sneller goesting krijgen om er zelf mee aan de slag te gaan.
Peter De Deyn â IT-adviseur Scholen Broeders van Liefde
âDat is net het probleem in het Vlaamse onderwijslandschap: we zijn te bescheidenâ, vult Joost Dendooven aan. âLeraren die fantastische dingen doen, durven vaak hun voorbeeld niet tonen. Dat kan komen door angst voor reacties van collegaâs, maar ook door de schoolcultuur. Soms zijn ze niet eens bewust van hun talent. Die goede praktijkvoorbeelden proberen we als organisatie te capteren en in de kijker te plaatsen. Het is net door die bescheidenheid niet altijd even gemakkelijk.â
Kennis delen
Op vlak van opleiding beweegt er veel vanuit de verschillende grote platformen zoals Google for Education, Microsoft en Apple. De badges en medailles die ICT-coördinatoren en leraren kunnen verdienen, zie je haast dagelijks op sociale media. âWe spreken in dit geval over de tien tot vijftien procent van de leerkrachten die vertrouwd is met de nieuwe technologieâ, gaat Peter De Deyn verder. âHet zijn belangrijke mensen, maar vaak zie je op events altijd opnieuw dezelfde gezichten.â
Veel opleidingen, door de school of via professionele aanbieders, vinden plaats buiten de werkuren. âDat is altijd het probleem met professionaliseringâ, gaat Bertien Boon verder. âOfwel halen we de leerkracht uit de klas maar we hebben al leerkrachten te weinig, dus dat is geen optie. Ofwel komt het bovenop hun takenpakket. Het maakt niet uit wie ze aanbiedt, de tijd voor opleidingen is niet structureel voorzien, al is dat eigenlijk wel nodig.â
âIn scholengroepen waar ik regelmatig langs kom, merk ik vaak dat die interesse niet alleen bij kleinere groepjes leeft maar wordt gedragen door zo goed als de volledige schoolâ, zegt Louise Van Lint.  âWat mij daarbij opvalt, is dat die scholen een goed evenwicht hebben gevonden tussen gestructureerde kennisdeling of professionalisering (die vast wordt opgelegd) en de meer spontane kennisdeling waarbij een voortrekkersgroepje het niet erg vindt om de kleinste vragen constant te beantwoorden. Die combinatie goed in evenwicht krijgen is niet altijd even gemakkelijk lijkt me.â
lees ook
De rol van interactieve borden in lager en secundair onderwijs
Zes personen, zes invalshoeken: dat was de insteek van het rondetafelgesprek. Om een nieuwe technologie, zoals een digitaal bord, vlot ingang te laten krijgen is het noodzakelijk om de gebruiker goed op te leiden. Een stevige visie op professionalisering is Ă©Ă©n zaak, maar het is minstens even belangrijk dat leerkrachten elkaar inspireren met praktijkvoorbeelden. In het derde deel praat het panel over duurzaamheid, veiligheid en de toekomst van digitale borden. Dat verslag lees je binnen enkele dagen op Schoolit.
Dit is een driedelige redactionele samenwerking met CTOUCH en Marcelis. Je vindt alle artikelen op deze themapagina. Voor meer informatie over de digitale borden van CTOUCH kan je terecht op hun website.Â
Interactieve borden in het lager en secundair onderwijs
![CTOUCH Rol van interactieve borden Marcelis Clevertouch Prowise smart CTOUCH Rol van interactieve borden Marcelis Clevertouch Prowise smart](https://www.marcelis.be/wp-content/uploads/2024/05/CTOUCH-Rol-van-interactieve-borden-Marcelis-Clevertouch-Prowise-smart.png)
De rol van interactieve borden in lager en secundair onderwijs
âEen digitaal bord als leermiddel kan een meerwaarde zijn voor het lerenâ De digitalisering van het onderwijs kreeg met Digisprong een boost,…
![Prijs digitaal bord touchscreen lesbord ctouch clevertouch prowise kopen garantie Prijs digitaal bord touchscreen lesbord ctouch clevertouch prowise kopen garantie](https://www.marcelis.be/wp-content/uploads/2024/05/Prijs-digitaal-bord-touchscreen-lesbord-ctouch-clevertouch-prowise-kopen-garantie.png)
Prijs en levensduur prioriteit bij aankoop digitaal bord
âToestellen moeten vooral langer meegaan dan de garantieâ . De digitalisering van het onderwijs kreeg met Digisprong een boost…
![CTOUCH Riva R2 D2 touchscreen kleine foto CTOUCH Riva R2 D2 touchscreen kleine foto beide schermen op 1 foto met mobiele voet. Wallom3](https://www.marcelis.be/wp-content/uploads/2023/02/CTOUCH-Riva-R2-D2-touchscreen-kleine-foto.png)